Indlæser...

Billys – love og regler, ekstralys, fjernlys, nærlys med flere.

Vi modtager ofte spørgsmål om hvilken slags lys, der er lovlig at have på bilen, og hvad reglerne siger. Dette skal vi se nærmere på her.

Ekstralys gir godt lys i vintermørket

Det er vigtigt at kunne se samt at blive set. Det oplever vi hver eneste dag, især i vinterhalvåret. Det største problem på de danske vinterveje er for lidt lys.

I Danmark har vi strenge regler for montering og brug af ekstralys på bil. Det er nemlig sådan, at man ikke kan have mere end to ekstra fjernlys på bilen, og det må ikke være over 100 i referencetal tilsammen med dine originale lys på bilen. Heldigvis er LED teknologien kommet langt, så man nu kan få godkendt en enkelt LED-bar på bilen også i Danmark, hvis LED-baren har det vi kalder for dobbelt godkendelse. Som for eksempel enkelte LED-barer fra Lumen, Lazer og Osram. 

Regler om montering af ekstralys:

  • Lygterne skal monteres symmetrisk. Det betyder, at lygterne skal monteres, så der er fuldstændig symmetri mellem højre og venstre side. Det vil sige, at hvis du har én LED-bar, skal denne monteres på midten. Hvis du har tre lamper, så skal en af dem monteres i midten og en anden på højre side samt den sidste på venstre side.

  • Ekstralysene skal være E-mærket (typegodkendt) med godkendelsestypen R112, som er for fjernlys. Den mest simple måde at tjekke dette på er at se, om lampen har et referencetal, der bekræfter, at ekstralyset har korrekt godkendelse og kan monteres lovligt.
  • Der er ingen minimums- eller maksimumskrav for højde for montering af ekstralys / ekstra fjernlys. Der stilles dog krav om, at lyset fra lampen ikke må genere føreren. Hvis lampen giver en væsentlig reflektion tilbage fra asfalten fordi lampen er monteret for lavt, så kan dette resultere i en fejl ved en EU-kontrol.
  • Det er lovpligtigt at montere LED-bar/lys på tag og over rails gitt at lamperne er monteret symmetrisk og LED-baren har dobbelt godkendelse. Der stilles dog krav om, at lyset fra lamperne ikke skal forstyrre føreren og at lyset ikke reflekteres tilbage fra f.eks speiler eller panser og forstyrrer sjåføren.
  • Relé er ikke direkte påkrævet i lovverket, men er anbefalet for en mere simpel montering som stemmer overens med lovverket. Det er påkrævet at alle fjernlys på et køretøj skal slukkes samtidig, når man blender ned fra fjernlys til nærlys. Med et relé vil ekstralysene blænde op og ned med bilens originale fjernlys, som gør at montasjen og koblingen følger lovverket.
  • Det er ikke påkrævet at have en egen av/på bryter for ekstralysene. Det er forøvrig påkrævet at have en kontrollampe, der er godt synlig fra førerens plads, og som viser om fjernlyset/ekstralyset er tændt. Hvis man kobler ekstralysene, så de følger bilens originale fjernlys, så opfyldes dette krav, da bilens egne fjernlys allerede har en blå advarselslampe i displayet, der viser at fjernlysene er tændt

VW Touran med Lazer ST4.

God idé at montere flere lygter.

På billedet ovenfor ser du en VW Touran, som har fået opgraderet fjernlysene til nogle hæftige LED-lyskastere fra Lazer. Ved at montere flere lygter kan man få en højere effekt end ved en stk LED-bar. I andre tilfælde ser det også bedre ud med flere lygter. Ønsker du runde eller kvadratiske lygter, er dette mere almindeligt at montere i flertal, da det ser mere naturligt ud end med en enkeltstående lampe.

Det er også vældig stilig at felle inn lys i grill eller støtfanger. Her ser man på hvilke muligheder bilen har for at felle inn lykter, og det er kun fantasien, som sætter grænser. Hvis du har problemer med at ekstralysene kommer i vejen for en sensor, kan dette løses ved at montere flere lygter, fremfor en enkelt LED-bar. Man kan da montere lamperne på hver side, så ekstralysene ikke kommer i konflikt med denne, og stadig opnå en diskret og pen montering. Nogle biler får man også modeltilpasset braketter til, for å felle inn lamper i grillen. Denne monteringstype er ypperlig, hvis du ønsker en diskret montering, som stadig ser original ud på bilen.

Godkendelse af ekstralys

E-mærkning eller ECE-godkendelse er en typegodkendelse, som er påkrævet på det meste af udstyret, der bruges på et køretøj. Typegodkendelsen er en måde at kvalitetssikre, at alle komponenter samt udstyr opfylder kravene, som fremgår i det Europæiske lovverket og derfor påkræves det meste af udstyret. Dette hjælper individuelle producenter til at kvalitetssikre, at kvaliteten og sikkerheden opretholdes i alle produkterne.
Typegodkendelsen gælder dog ikke bare lys som nærlys og fjernlys, men også forrude, dæk, bremser osv.
E-godkendelse og ECE-godkendelse er akkurat det samme, men to forskellige navne på samme sag. Denne kaldes ofte også E-mærkning. “ECE-godkendelse” er det politisk korrekte navn for disse godkendelser, som er del af ECE-lovverket for det totale veitrafikk lovverket, der anvendes i Europa og i Danmark. Du får så forskellige mærkninger udfra hvad der er godkendt som eksempelvis: ECE R112 og ECE R149 for fjernlys, ECE R23 er for ryggelys og ECE R10 er for radiostøy.

Kun CE godkendelse er ikke tilstrækkelig. Kun R10 godkendelse er ikke tilstrækkelig for fjernlys.


Fjernlys

  • Krav til parvis montering af lygter, og hvis man ønsker at montere en lygte så må denne være dobbelt godkendt.
  • Det må ikke være over 100 i referencetal til sammen med dine originale lys på bilen.
  • Krav til e-mærkning.
  • Monteringen skal være symmetrisk og ikke virke forstyrrende for fører.
  • Det er påkrævet, at bilens fjernlys skal belyse vejbanen mindst 100 meter frem. Ud over dette er der ingen konkrete regler for kastelængde.

Nærlys

  • Du kan kun have 2 nærlys. Når du måler lysstyrken fra 25 meter foran lygte, i en højde af 1,1 meter, så skal styrken ikke være mere end 0,7 lux. Dette siger også noget om nærlys længde.
  • Du kan bruge nærlysene samtidig med fjernlysene, men ikke sammen med tågelysene.

Tågelys (kurvelys)

  • Du har ikke lov til at have mere end 2 tågelys.
  • Du kan ikke bruge nærlys sammen med tågelys.
  • Du kan bruge tågelysene som kørelys på dagtid.
  • Du kan ikke bruge fjernlys/ekstralys samtidig med du bruger tågelysene, bortset fra kurvekøring i meget lav hastighed (10–20 km/t).

Parkeringslys

  • Du har kun lov til at have to parkeringslys, der bruges samtidig. Så hvis du har lyskastere med parkeringslys så må du sørge for, at de almindelige parkeringslys er slået fra.
  • Du skal altid have parkeringslysene tændt – det gør ingen forskel om du kører med nærlys, tågelys, baklys eller fjernlys.

Toppmarkeringslys

  • Køretøj med en bredde under 180 centimeter (de fleste personbiler) skal ikke være udrustet med topmarkeringslys. Kan ikke bruge nærlys sammen med tågelys.
  • Køretøj med en bredde mellem 180 og 210 centimeter kan være udrustet med topmarkeringslys, mens køretøj med en bredde over 210 centimeter skal være udrustet med topmarkeringslys.
  • Ekstra tagmonterede fjernlys med egen parkeringlyspære (såkaldte kombinerede lygter) kan bruges som topmarkeringslys, men kun hvis andre topmarkeringslys ikke samtidig er tændt.

Arbejdslys bil regler

  • Bilen kan have en eller flere lygter, som giver hvidt eller gult arbejdslys.
  • Lygterne skal give stor spredning og skal kunne reguleres i forskellige stillinger.
  • Lygtern(e) skal være koblet, så de ikke kan lyse uden at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.
  • Arbejdslyset skal være koblet over egen bryder og være sammenkoblet med kontrollampe, som er godt synlig fra førerens plads og som viser når arbejdslyset er tændt.

Roterende, blinkende gult lys. Orange advarselslys regler

  • Blinkende eller roterende gult lys er tilladt, hvor køretøj bruges på en ualmindelig måde eller i strid med trafikkreglene, eksempelvis bred last, langsomtgående køretøj og ved vejarbejde. Du behøver ikke forhåndstilladelse for at bruge denne type lys.
  • Lygterne skal være godkendte som gult/orange blinkende advarselslys (ECE R65).

Blåt lys

  • Kun køretøj godkendt som udrykningskøretøj må anvende blåt blinkende lys.
  • Blåt blinkende lys skal være godkendt som advarselsblink med blå farve (ECE R65).

Eftermonterde bremselys

  • Hvis du har eftermonterede bremselys så skal de lyse kontinuerligt ved aktivering. De må ikke blinke eller på andre måder være forstyrrende for andre trafikanter.

Baklys regler

  • Du må kun have to styk baklys på personbil.
  • Lygterne skal være godkendte som baklys. (ECE R23)

Eftermontering af LED-pærer

I henhold til lovgivningen skal pærer som monteres i en lampe, hvor det er muligt at skifte ud, have den korrekte typegodkendelse. Dette kommer i tillæg til at lygterne i sig selv også må være godkendte. Per dags dato gælder dette kun for halogenpærer under R37 godkendelse og R99 godkendelse for xenonpærer. For LED-pærer derimod eksisterer der ikke en lovgivning, som tillader os at godkende dem på lige linje med halogenpærer og xenonpærer. På grund af dette kan pæren ikke godkendes og vil derfor modstride kravet, selvom lygten er godkendt.


Eftermontering af xenon

For at få xenon godkendt i en lygte som oprindeligt kommer med halogen, skal følgende kriterier være opfyldt:
-Nærlys: Her kræves der automatisk niveauregulering af lygterne, skyllemekanisme til lygterne og godkendte lygter (DC eller DCR mærkning)
-Fjernlys: Her er der ingen krav til automatisk højderegulering og skyllemekanisme til lygterne som til nærlys, men lygten skal stadigvæk være godkent for xenon i fjernlys (DR eller DCR mærkning)

Krav til automatisk højderegulering

I henhold til lovgivningen så er automatisk højderegulering påkrævet samt skyllemekanisme til lygter på lyskilder, der bruges som nærlys og har en lysstyrke på over 2000 lumen. Xenon har som oftest 35w effekt, hvilket betyder, at de har mere end 2000 lumen, og skyllemekanisme til lygter er derfor påkrævet samt automatisk højderegulering. Der findes dog xenonpærer som D8S med 25w effekt, der er under 2000 lumen. Disse opfylder derfor ikke dette krav. Med LED vil det derimod være afhængigt af lysstyrken producenten har laget lampene med. Hvis lysstyrken overstiger 2000 lumen for nærlysene, så vil det være påkrævet. Hvis den er under, så er der ikke krav til dette.


Ofte stillede spørgsmål

Er det lovligt med mere end to styk nærlys?  - Nej, det er kun tilladt at have 2 styk nærlys på bilen. Et garanteret og lovligt alternativ for bedre nærlys er opgradering med f.eks Osram eller Philips halogenpærer - eller xenon hvis dine lygter er godkendte til det. Du kan også gå med LED og xenonsæt for at få bedre nærlys.

Er det lovligt at skifte til LED pærer i bilens hovedlys/nærlys? LED-pærer er ikke skabt som opgradering af halogenlygter i biler, der er godkendt til brug på offentlig vej. Det skyldes, at der ikke fabrikeres biler med halogenlygter, der er typegodkendt for LED. Så ifølge de nuværende bestemmelser vil det give anledning bemærkning ved EU-kontrol af LED monteret i hovedlys.

Bilen har oprindeligt to parkeringslys - hvordan bruger jeg parkeringslys i LED bar eller fjernlys på godkendt vis? Du må i så fald deaktivere bilens originale parkeringslys for at det skal anses for værende tilladt. Vær også opmærksom på, at parkeringslyset ikke er godkendt i kraftig orange farve. Parkeringslyset skal være hvidt eller gult.

Er der påbud om kørelys på bilen i dagtimer? Ja, en særlig regel i Danmark siger, at vi altid skal have lys på bilen. Dette har ikke været almindeligt i udlandet, men i Skandinavien havde vi et særligt behov for det, eftersom det er mørkere selv i dagtimer her end de fleste andre steder i Europa. Senere hen har Europa også fulgt efter med automatiske DRL lys.

Hvad er forskellen på CE-mærke og E-mærke? Et CE-mærke er en selvcertificering af produktionen af lampen og har ingenting med trafikåregodkendelse af en lampe at gøre. Et E-mærket produkt betyder, at det opfylder visse dele af regelverket. Men E-mærket i sig selv betyder ikke, at det er frit frem. Mærket E-R10 betyder radiostøj godkendelse eksempelvis, mens du måske er på jagt efter R112 som er godkendt til fjernlys. Vi angiver alle godkendelserne på vores hjemmeside, så du kan handle trygt.  Der er krav til permanent mærke i lygteglas eller på lygten. Klistermærke er ikke tilstrækkelig.

Er det lov at have mere end to styk baklys? Nej. Du må i så fald deaktivere dine originale baklys, hvis du påmonterer to ekstra baklys. Det kan være et godt alternativ, eftersom du fint kan påmontere baklys med næsten 2000 lumen per styk og få et meget kraftigere baklys med en sådan handling. Kraftigere baklys pærer giver også en særdeles god effekt.

Hvem er kontrollerende myndighed for godkendt monteret lys? Ved EU-kontrol på dit værksted bliver dette ofte opdaget. Ved teknisk kontrol langs vejen af Trafikstyrelsen-regi. [1] Det forlyder også, at politiet forsøger at udøve kontrol af åbenbare tekniske mangler. Vær opmærksom på, at en ikke godkendt LED-bar er en teknisk mangel, ikke et lovbrud. Så hvis du bliver pålagt bøde for dette, vil der være tale om en misforståelse. Men du kan selvsagt blive pålagt bøde for fejlagtig lysbrug, som eksempelvis brug af tågelys sammen med nærlys.

 

Forskel mellem R112 og R10 E mærkning

Mange kender ikke forskellen mellem disse to typer af godkendelse, hvilket fører til, at en fejlagtigt tror, at en lampe er godkendt som fjernlys, hvis den har en R10 godkendelse. R10 godkendelse er en godkendelse af, at lampen er beskyttet mod radiostøj. Mens godkendelse af ekstra fjernlys vil være R112. Så hvis du ønsker at sikre, en lygte er godkendt som fjernlys er det R112 E-mærkningen du er på jagt efter. Der findes utrolig mange forskellige E-mærkninger for forskellige funktioner, men R112 er altså for fjernlys.

LumenDaylight.dk – Anmeldelser