Indlæser...

Fugt, dug og kondens i LED fjernlys og ekstralys

LED billys og fjernlys med fugt

Fugt, kondens og dug i billygter er faktisk mere almindeligt, end du tror. Det er mere almindeligt i hovedlygter og baglygter på moderne biler med LED. Det er fordi LED i hovedlygter og baglygter er køligere end før i tiden. Og den bedste måde at uddrive fugt på er ved hjælp af en varm lygte. Der kan være mange årsager til, hvorfor lygterne dugger, men i de fleste tilfælde vil duggen finde vejen ud selv efter en periode. I tilfælde af den ikke finder vejen ud, kan det være fint at hjælpe den til det. Det er heller ikke ualmindeligt, at for eksempel højre lygte har fugt, mens venstre lygte er helt fin. Det kan skyldes eksterne årsager, såsom at højre lygte er blevet skyllet på en “forkert” måde, at venstre lygte har fået mere varme og sol på sig, eller at højre lygte har en tilsølet lufteventil. Ja, årsagerne kan være mange.

Kondens og dug i LED fjernlys og ekstralys er et fænomen, som forekommer i alle LED ekstralys og lygter. Dette gælder specielt i forårs- og efterårsperioden, som er måneder med meget veksling af temperatur, og med vældig høj luftfugtighed. Kondens i ekstralys opstår som regel, når temperaturen ændres. Hvis du har haft kraftig højtryksvask af bilen, og det er en lang periode med meget regn, vil dette kunne samle mere fugt i lygten end sædvanligvis. Heldigvis har LED-bar og LED-ekstralys mere varme end baglygter, og det er lettere at uddrive fugten ved bare at bruge lygten.

Hvordan kommer kondensen ud af lygten?

Kondensen skal på en eller anden måde ud af lygten, og derfor har lygterne en ventilerende pustemembran, som lufter fugtighed ud. Mange lamper har derfor en trykkventil, som skal sørge for at kondens bliver luftet ud, når lampen bliver varm. Men lader man aldrig lampen blive rigtig varm, så kan kondensen ophobe sig til vandansamling.

Derfor er det vigtigt, at lygterne bliver brugt, så at lyskasteren bliver god og varm. Varmen i lygten er nødvendig for at puste membranen i trykkventilen skal kunne fuldføre sin funktion.

Ærgerligt, men…

Det er forståeligt, at man kan reagere negativt, hvis lampen har dug på indersiden af lygten, men dug er et naturlig fænomen og vil ikke være til skade for lygten. Det er dog vigtig at pointere, at dug kan opstå på alle typer lamper og LED lygter, uafhængigt af producent og mærke.

Dækker garantien fugt og kondens i billygte?

Fugt og kondens i lygte på bil er som nævnt et vanligt fænomen og vil ofte fikse sig selv eller med en smule hjælp. Men i mere ekstreme tilfælde, ser vi faktisk vanddråber af en vis størrelse, som rinder på indersiden af glasset, anser vi det som usandsynlig at luftmetoden vil hjælpe og at den dermed bør byttes på garanti. Elektronikken på indersiden tåler en del fugtighed, men den vil tage skade af flydende vand. Har du store mængder vand i din lygte, kan du trygt sende billede til leverandøren og spørge, om at få den dækket på garanti.

Eksempel på hvad som betegnes som almindelig kondens, og hvad som er en åbenbar garantisag.

Billedet til venstre er en lygte, hvor der er trængt så meget vand ind, at det samler sig i vældig store vanddråber fordelt over hele glasset. Det er så meget, at det er sandsynligt, at vandet vil rende ned og skade elektronikken. Mens billedet til højre er et klassisk tilfælde af en lygte, som vil lade sig lufte ud og som heller ikke vil være under garanti. Husk at de bedste lygter fra Lumen, Lazer eller Rigid oftest er dækket af 5 års garanti, så vil garantien dække dig i mange år, sådan at du får byttet din lygte, hvis fugtproblemet skulle blive større.

Har du en Strands Lighting Division lygte, er det ikke sikkert dette vil være dækket af garanti, da bilvask og ydre påvirkning har indflydelse på garantien.

Hvordan fjernes dug fra LED fjernlys?

Fremgangsmåden for at gøre dette er, at lade lampen stå på i 30 minutter, og derefter slukke den i 20 minutter. Du tænder den så igen, og lader den stå tændt i 30 minutter til.

Dette er så, lampen kan varmes op og udlufte kondensen. Den nedkøler sig og trækker ny frisk luft ind uden kondens. For så at uddrive mere i sidste omgang.

Under denne proces skal du lade bilen stå stille. Når bilen ikke er i fart har du mindre køling i lampen, det skaber højere temperatur og tryk, og processen vil derfor fungere optimalt. Lad bilen være et så tørt sted om mulig, eksempelvis garagen, men husk at have døren åben. Denne proces fungerer ikke særlig godt, hvis bilen står ude i regnvejr. Selvsagt vil du have god effekt af at gøre dette mens du kører langs vejen, men her snakker vi altså om en kur for virkelig å drive ut fukten.

Tag billeder både før og efter proceduren, så vi kan se, om der er sket en ændring.

Vi ser efter, om problemet med dug forbedrer sig gennem processen. Sker der en synlig forbedring, indikerer dette at ventilen fungerer som den skal. I dette tilfælde er løsningen at bruge lamperne så meget som muligt over de næste to uger for netop at drive eventuelt resterende kondens ud.

Skulle det vise sig, at der ikke sker nogen forbedring, eller at der er tale om en hyppig tilbagevenden af problemet, så ser vi på en eventuelt garantisag, og så skal du kontakte kundeservice som hjælper dig videre. 

LumenDaylight.dk – Anmeldelser