LED-lys til båd og marine. Hvordan vælger man gode lyskastere?
Hvordan vælger man gode lyskastere til båd og marine? Dette vil vi tage et nærmere kig på her.
LED-lys til både er vigtigt, og særligt til de både som færdes i mørket.Her snakker vi ikke om lanterner og navigationslys. Vi snakker om lys som gør at du ser bedre, gerne fremover eller på det område du arbejder i. I denne post ønsker vi at fortælle dig lidt om de vigtigste egenskaber som en LED-lampe til både skal have. Vi vil hive nogle eksempler frem fra vores eget sortiment, der fungerer som gode eksempler på hvilken type lampe du bør vælge til din båd. Det maritime miljø er langt hårdere end på land, så det vil stille endnu strengere krav til lamperne.
Tjek også denne lækre marinevideo ud, som vi har produceret med Rigid D-XL.
Korrosion på LED-lamper
En god marinelampe er modstandsdygtig mod saltvand og korrosion. Derfor kan du heller ikke anvende rimelige varianter, såsom for eksempel Lumen Workforce. De vil efter måske et års tid have opbygget en hel del korrosion. Korrosion som til sidst vil tære pakningerne, og dermed ødelægge lampen. Når du tilkobler lamperne er det utroligt vigtigt at du er forsigtig med stikkene. For saltvandet kommer godt ind i kablerne, og korrosion vil også opstå her, hvis man ikke får forseglet korrekt
Radiostøj
Hvis du har navigationsudstyr på båden, så er det særligt vigtigt at lampen ikke har meget radiostøj. Her viser Rigid sig at være utroligt god, og hvor andre har fejlet, så har Rigid marine været en af de bedste i dens klasse. Hvis du ikke vælger Rigid, så skal du se efter en lampe med CISPR godkendelse, ECE R10 godkendelse eller i det mindste RFI/EMI-beskyttelse.
Lysbillede
Vi har leveret en del Rigid marine RDS til større både, såsom fiskebåde og passagerskibe. Den giver et helt unikt lysbillede, for den har nemlig kun spot reflektorer. Disse spots er placeret på en buet LED-rampe, som spreder disse spots udover i et jævnt lysbillede som hver især lyser utroligt langt. Denne type RDS har næsten intet strølys, hvilket normalt ville blænde kaptajnen. Den sender al lyset langt fremover. Både som er udstyret med en RDS kan ses på mange kilometers afstand, og det ser helt vildt ud når båden ankommer til havn med lyset tændt.
Lysstyrken er vigtig
Lysstyrke, der kræves mere lys på et mørkt hav end på tør asfalt. Det mørke hav sluger en hel del lys, og du bør vælge lyskastere på båden, der er en tand kraftigere end dem du ville placere på bilen.
Lampen må ikke have jordforbindelse i godset
På større fartøjer vil en lampe som lækker negativ polaritet ud i godset på lampen forårsage en del problemer. Det bedste er selvsagt at undgå lamper som har dette, men hvis du alligevel har en sådan lampe, så skal du montere den med gode gummiskiver. På en sådan måde, at godset på lampen ikke kommer i kontakt med godset på båden.
Hvad med et godt arbejdslys eller dæklys til båden?
Til fiskebåde og større fartøjer kræves der særdeles kraftige lamper, og helst 230v. I disse tilfælde leveres der meget lys med Rigid Site Light, som er et monster af en lygte på over 200 watt. Det unikke ved denne lampe er dens lysbillede. Her er der tale om maksimal spredning, med en lidt buet front, for at give endnu mere sidelys. Både som anvender denne lampe giver os utroligt gode tilbagemeldinger mht. lysmængde og lysbillede. Til mindre både og til lystfartøjer anbefaler vi Rigid D-serie eller en lignende størrelse. Her får man en god spredning, som giver et godt lys på dækket eller ud til siderne, således at du kan arbejde eller lægge til kaj på selv de mørkeste aftener.