Få et bedre lys til din bil!
Ekstralys og LED-ramper
Forestil dig at du er i stand til at læne dig tilbage og nyde bilturen, og se alt hvad du behøver – næsten som i dagslys. Det er faktisk slet ikke umuligt – vi hjælper dig med at finde det, du har brug for.
Godt lys er vigtigt! Vejen er bedre belyst, og man ser de farer der gemmer sig, og selvom det er mere praktisk at se vejen, og man kan sænke skuldrene lidt, i stedet for at sidde og skele ud i det mørke regnvejr. Nederst på siden finder du også en interessant artikel, hvor en familiemand har testet et lyskit, der er anbefalet af os. Lad os tale lidt om dine muligheder og give dig nogle forslag.
Opgraderet fjernlys med ekstra lys
Den bedste måde at få et godt fjernlys på er at købe ekstra lys. Den bedste og måske letteste løsning er i dag en lille LED-rampe inde i bilens kofanger.
For eksempel vil denne LED-rampe give dig nogle af de fedeste lys du kan forestille dig, uden at ændre på bilens udseende.
Anbefalt fjernlys
Klassiske runde lykter
Hvis du kan lide klassiske runde lygter, så findes der nu en række rigtig gode lys som kan forvandle nat til dag.
Opgrader dine originallys med hjælp fra xenon eller LED.
Vidste du, at du i dag kan opgradere de lys, du allerede har på din bil til LED eller xenon? Xenon giver den bedste effekt, men LED-pærer er en kraftig opgradering og bliver stadig mere og mere populære. Det bedste ved dette er, at du bruger bilens originale lamper, så du ikke ændrer på bilens udseende. Du får blot et rigtig godt lys uden nogen kan se en forskel på bilen. Monteringen er også forholdsvis let.
Se vores anbefalinger til både nærlys og fjernlys her: Xenon eller LED
1
Anbefalte xenonpærer
Ekstra lys fra kendte mærker: Rigid, Lazer, Lumen, KC Hilites, Hella, Osram og Philips i LED og xenon
Vi leverer den kvalitet, som du forventer. Alle lygter indenfor fjernlys, tusindmetre, ekstra lys. I LED-ramper, ekstra lys til Dioder, led tusindmetre til en lav pris eller endda Rolls Royce. Vi har ekstra lys til alle formål! Find produkterne til din bil her med vores produktfinder.
– Er vi virkelig nødt til at sælge den?
Jeanette var i fortvivlelse: Ford S-Max er en perfekt bil til familien, men en stor fejltagelse fik manden Ståle til at skille sig af med den.
Jeanette Wölke Friis og Ståle Walsvik har to små børn i bilstols alder plus en hund. Derudover ønsker de plads til både bedstemor og kusiner. Konklusion: De skal have en bil med syv sæder.
Hvis man tilføjer, at både den sidste bakke op til huset og vejen til sommerhuset skriger efter en firehjulstrækker, så begynder udvalget af biler at være meget begrænset, i det mindste på den behagelige side af SUV’er i millionklassen.
Da den nye Ford S-Max blev tilgængelig med firehjulstræk, var Ståle og Jeanette blandt de første til at prøvekøre den. Og ja, de var glade – så glade for, at de ville have bilen så hurtigt som muligt.
Halogenlys – intet problem?
Det er her historien begynder: Den bil, der var tilgængelig i butikken, havde halogenlamper. Med løfter fra sælgeren om, at “vi burde være i stand til at opgradere efterfølgende, hvis du ikke er tilfreds, intet problem”, blev der givet håndslag på handlen.
– Det var især dårligt sidste vinter da jeg pendlede, fortæller Ståle. Det er en afstand på knap ti kilometer hver vej på nogle smalle og snoede veje med en meget stor hjortebestand.
– Var det regnvejr eller blot en våd vej, hvilket det er mindst fire ud af fem dage her, var synligheden så dårlig, at jeg faktisk ikke kunne følge med i trafikken, siger Ståle.
Problemet var derfor, at nærlygterne både gav så lidt lys, og derudover havde et ganske svagt lys spredt ud til siderne, at han fortrinsvis skulle ligge lige opad den bageste kofanger på bilen foran. Hvis han holdt normal afstand, blev det så skræmmende mørkt omkring ham, at han måtte bremse op – især på de strækninger med en masse hjorte.
1
1
Fjernlys: En vittighed … …
Det blev ikke meget bedre de få gange, han kunne blænde op. Den sidste lange rejse inden problemet blev løst er meget beskrivende for oplevelsen. Og det var en rejse, der ofte foregik på hvide vinterveje:
– Det er temmelig vildt, er Jeanettes resumé af indtrykket. Det var hende, der kørte fra Beitostølen og tilbage til Sogn. – Jeg blændede hele tiden op og ned, men kunne næppe se nogen forskel! Og jeg var simpelthen så træt efter en lang rejse med så dårlige lys!
1
I løbet af det problematiske år med Ford-lysene er der sket meget. Først stopper sælgeren, der lovede at løse problemet. Selvfølgelig har Ford forsøgt at løse problemet, både ved at skifte til forskellige kraftige halogenlamper (erfaring: stopper med at virke efter 14 dage …) samt markedsføre bilen til videresalg.
Redning: Lumen Daylight
Kombinationen af Ford prisen og at bilen er en perfekt familiebil har gjort, at den stadig befinder sig i Walsvik-familiens ejerskab. Og Ståle er vant til at løse praktiske problemer, så da han stødte på onlinebutikken Lumen Daylight, var det noget han ganske enkelt måtte undersøge.
– Der findes to opgraderinger, som vi anbefaler til din bil, kunne Andreas Holbek, der er kundesupport hos Lumen Daylight, fortælle.
Det gjorde et stort indtryk på Ståle, at Lumen Daylight både gav ham en så klar anbefaling til hans bil, og at Andreas også virkede som om han havde stor erfaring med at montere de lamper han sælger. Læs om resultaterne i de følgende to afsnit!
1
VERDENS BEDSTE LAMPESKIFT?
Efter at have prøvet adskillige halogenalternativer skiftede Ståle Walsvik til Xenon i hans originale forlygter. Det var en helt anden verden!
Årsagen til alle ændringerne af pærerne var, at de originale nærlys på Ståles Ford S-Max 2017 var så dårlige, at han næppe turde følge med trafikken i efterårsmørket.
1
Andreas Holbek hos Lumen Daylights anbefaling til at løse problemet var klar:
– Den bedste måde at opgradere originale forlygter på er at skifte til xenon. Dette giver uden tvivl den bedste effekt og det mest passende lysbillede. Vi anbefaler 35w i nærlys, og 6000 kelvin giver et meget koldt hvidt lys, der ligner LED. Med dette sæt får du 3-4 gange mere lys og et fantastisk resultat!
At en sælger virker begejstret er måske ikke den store overraskelse, men det viste sig at Andreas holdt fast ved sine ord, selv efter at Ståle skiftede til xenon-nærlys.
Viden om detaljer
Det var ikke mindst Andreas’ viden og indsigt angående detaljerne, der overbeviste Ståle om, at der her var tale om en mand, der vidste hvad han talte om. Allerede inden ordren var afsluttet havde Andreas nemlig en forklaring klar på, hvordan det er at skifte til xenon i en S-Max 2017:
– Denne lampe kræver ingen ekstra clips til montering af xenon. Her bruger du kun fjederen, der også bruges til at fastgøre den originale lampe. Jeg fjerner normalt fjederen, der fastgør lampen, indsætter xenonlampen, kommer fjederen over ledningen til xenonlampen, og derefter sætter jeg bagefter fjederen på plads.
Og ligesom præcis sådan var det, da Ståle stod med den nye xenonlampe i hånden. Kortet fulgte med terrænet.
På grund af de gode instrukser fra Lumen Daylight svarede det at opgradere xenon-nærlysene til at udskifte en almindelig pære.
Som at udskifte en almindelig lampe
Idet S-max har en kort front og smalt motorrum, så var det nødvendigt at frigøre forlygten for at bøje den en smule frem og op, så voksne hænder kan komme til.
– Men jeg var jo også nødt til at gøre dette med et almindeligt lampeskift. Dette job var ikke vanskeligere end blot at skifte en lampe.
Det hvide og kraftige lys som pæren gav, da Ståle testede polariteten, gav ham en god anelse om det resultat der ventede ude i vintermørket:
En anden verden
– Det var en helt anden verden, bekræftede Ståle efter at have kørt den samme rute, som han gjorde lige før opgraderingen af lysene.
Både farven, lysintensiteten og ikke mindst spredningen ud til siderne var nu noget helt andet.
– Især spredningen var en positiv overraskelse. Jeg troede næsten forlygten ville være den afgørende faktor, men det fungerer tydeligvis glimrende blot at opgradere pærerne til xenon, siger Ståle.
1
Og dette var blot opgraderingen af nærlyset. I morgen opgraderer Ståle også lysene med Lazer Linear 18 Elite.
BANGE FOR MØRKET!
Glem alt om store forlygter, der fylder hele grillen; nu er det LED-rampen, der gælder. Men hvor meget arbejde involverer det egentlig at montere ekstra lys på en moderne bil?
– Det er som at have en splinterny bil!
Jeanette er på vej hjem fra Lavik. Klokken er over seks, og det er mørkt og regner. Hun kører på E39-vejen langs Sognefjorden, der hører til de områder i det vestlige Norge med flest rådyr. Børnene skriger en smule fra bagsædet, men hendes stemme er stadig klar og tydelig via den håndfri mens hun taler med sin mand, Ståle. Hun er glad, næsten ophidset:
– Jeg ser alt, også langt ude på marken. Det er så vidunderligt!
1
Troede ikke det forinden
– Jeg havde ikke troet, at det var nær så godt, indrømmer Ståle. Han fik ganske vist et godt indtryk, da han talte med Andreas Holbek over telefonen, fordi han havde så klare anbefalinger vedrørende opgraderingen.
Om Lazer Linear 18 Elite sagde Andreas:
– Denne lampe giver dig alt hvad du har brug for fra en fjernlys. Den har en meget god bredde, en lang kastelængde på næsten 1 kilometer og ikke mindst en høj effekt på 12150 lumen. Det er en lyspakke, som jeg er sikker på at du vil elske!
Efter at have monteret både xenonlamper, såvel som nærlygter og Lazer Linear 18 Elite som ekstra forlygter, var konklusionen at det, der ved første øjekast måske kunne virke som den typiske optimistiske sælger, helt sikkert holdte hvad han lovede.
Nye detaljer bliver synlige
For eksempel kan vi nu se detaljer i tunnelerne, som vi aldrig har bemærket før, siger Ståle.
1
Ud over lyseffekten er der især to ting, som Ståle er meget tilfreds med
Nærlys og fjernlys passer perfekt sammen, både i dækningsområde, farve og intensitet. Andreas har faktisk ret: Xenon på nærlys og LED-rampe som fjernlys passer utroligt godt sammen. Og forlygten passer så godt til min S-Max, at man næsten skulle tro den var designet til denne bil!
1
Monteringen af nærlysene var næsten som at skifte en almindelig pære. Monteringen af en LED-rampe var dog et lidt større job, da Ståle ville prøve at indsætte lampen i grillen under skiltet. Det var muligt, men ud over at skære lidt i den nederste grill, så måtte du også låne lidt plads i en sort plastkasse på venstre side af bilen.
“Skjult” montering?
Måske var den sorte boks virkelig til den adaptive cruise control. Den har ikke bilen til Ståle, så der var håb!
Med sådanne tanker om en noget avanceret forsamling allierede Ståle sig med en ven, der er en bilmekaniker – Arnfinn Fretheim. Han har monteret mange ekstra lys på biler, både privat og på arbejde for Toyota Førde.
For at undersøge foldningsmulighederne, skiller Ståle og Arfinn hele kofangeren ad. Konklusion: Den sorte kasse skjulte en sensor – sandsynligvis den der hører til nødbremseassistenten – Så for at placere Lazer Linear 18 Elite foran tager de ikke chancen, selvom lampen ikke kunne være mere smal og elegant
1
Dette gør det til en mere traditionel montering over skiltet. Men med kofangeren placeret på et arbejdsbord og let adgang til kontrolstrømmen i kørelysene (når kofangeren er væk, så er forlygterne også blottede), og monteringen går let.
1
Den samlede tid der blev anvendt til adskillelse og samling af kofangeren var mindre end to timer. Hvis Ståle var gået direkte til det øverste alternativ, så ville det have været muligt at montere Lazer Linear 18 Elite uden også at fjerne kofangeren, og hele monteringen ville være overstået på en time.
Eksperten: Perfekt resultat!
Spændingen er stor, når Anfinn og Ståle tager den første testtur på samme vej som før og efter monteringen af Lumen ProSystem Xenonkit.
Ståle er yderst tilfreds, men selv ekspert Anfinn er meget imponeret over lyspakken fra Lumen Daylight:
– Det var ganske enkelt utroligt godt! Du mærker at dette er kvalitetslys: LED-rampen lyser ikke kun langt, men også med meget god spredning ud til siderne. Ingen har brug for mere lys end dette; for hvis du har for meget lyseffekt på fjernlysene, så vil dine blive øjne slidt og du får problemer med at blænde ned. Denne kombination er absolut perfekt – jeg er imponeret!
Anfinn Fretheim er en dygtig bilmekaniker, der har opgraderet de originale lys på mange biler. Han var imponeret over resultaterne fra opgraderingspakken fra Lumen Daylight!